22.3. se 6. A vypravila s paní průvodkyní Moravcovou v hodině fyziky na virtuální prohlídku jaderné elektrárny Dukovany. Dozvěděli jsme se, který typ elektráren produkuje nejčistší energii, které jsou nejdražší na provoz, nebo třeba jak velké jsou reaktory. Co nás uklidnilo je informace, že to, co vidíme stoupat z chladících věží, je pára 🙂 Paní průvodkyně nám nastínila, a na obrázcích a fotkách ukázala, jak se vlastně elektřina v jaderné elektrárně vyrábí, k jakým procesům musí dojít a kolik elektrické energie pro zásobení sítí dodávají Dukovany společně s Temelínskou elektrárnou. Závěrečné soutěžní otázky nám udělaly radost – plyšáci za odměnu poputují do rukou Anežky a Matouše.
6.C okoukla prostřednictvím paní Daňkové, jak to chodí v tepelné elektrárně Ledvice. Ač se jedná o elektrárny, které patří k těm, jejichž dny jsou sečteny, protože patří mezi zdroj energie, který se ze všech typů elektráren nejvíce podílí na znečištění ovzduší a hospodaří s omezeným zdrojem vstupních surovin, dozvěděli jsme se, že jsou modernizovány tak, aby právě co nejméně znečišťovaly ovzduší, a aby i „zbytky“ byly dále využity.
12.4. 6. B nakoukla pod pokličku jaderné elektrárny Temelín. Poznatky o získávání energie tímto způsobem byly dětem velmi pěkně a srozumitelně podány a paní průvodkyni se otázky a spolupráce tak líbila, že plyšovou odměnu slíbila všem zúčastněným. Jupí už na ně ve škole čekají 🙂
Se sedmou A a B jsme 15. 4. zavítali za doprovodu pana Patrika Loudy na malou vodní elektrárnu Hučák. Je to úchvatné historické místo. Některé součásti prý pocházejí z výroby firmy Kolben&Daněk, která proběhla okolo roku 1930 a jsou stále funkční. To je, panečku, ekologický i ekonomický přínos hned v několika rovinách. Pan Louda nás seznámil se dvěma typy vodních elektráren – průtočnými a přečerpávacími, které zvládají vyrovnávání potřeby energie v době energetické špičky během dne. Na závěr jsme se dozvěděli, na jakém principu pracuje větrná elektrárna, z jakých částí se skládá, kolik betonu je třeba na postavení nosného tubusu, či kolik váží jeden list. Věřte nebo ne, v řadách našich školáků se našel takový, který pana Loudu zdatně doprovázel v jeho výkladu o turbínách používaných v elektrárnách. A jak funguje větrná elektrárna, nám vysvětlil místo pana průvodce. Honzíku, děkuji. Vnesl jsi do hodiny nový rozměr, který ani pan průvodce Louda nečekal. Byla to jednoduše výborná, poučná i zábavná hodina.