ZÁKLADNÍ ŠKOLA UNHOŠŤnám. T. G. Masaryka 58, 273 51 Unhošť

5.A – Projektový den 26.10.2021

Projektový den na téma Kolumbovo vejce

Ptáte se, proč jsem se věnovali tomuto tématu? Ono to totiž tak nějak vyplynulo. Nitky vedoucí ke Kryštofu Kolumbovi jsme nalézali v různých předmětech. Nezbývalo, než je splést dohromady. A to se stalo právě 26. 10.

Paní učitelka se pokusila vybrat činnosti se spoustou zajímavostí, ty jsme si mohli prakticky vyzkoušet a také se učili spolupracovat a navíc si prožili situace, které prověřily naši odpovědnost. V projektu bylo zpracováváno učivo několika předmětů: ČJ – práce s texty, vyhledávací čtení, Vl – život K. Kolumba a význam jeho objevných cest, počátek novověku, M – jednoduché konstrukce, rovinné útvary, Přv – přírodniny, fyzikální a chemické vlastnosti látek, jednoduché pokusy, Vv – komunikace a tvořivost, sestavování obrazců, obrazná vyjádření.

Jak tedy vše probíhalo?

Název projektu jsme neznali, ten jsme museli odhalit. Vše začalo luštěním šifry. Zpočátku to vypadalo docela obtížně, ale společnými silami jsme to dokázali.
Následovalo vybavování všeho, co by s daným tématem mohlo souviset.
Pak jsme se rozdělili do skupin – hledali jsme pojmy, které spolu souvisely (letopočet objevení Ameriky, nové plodiny, objevená místa, jméno lodi).
Následovala práce s textem – tvoření otázek a doptávání se na chybějící informace, pokračovali jsme soubojem týmů a vzájemně se učili. Také jsme pantomimou ztvárnili situace, které vystihovaly momenty z Kolumbova života. To bylo velmi zábavné. Ostatní dokázali správně určit, co jim chceme tímto způsobem sdělit.
No a pak konečně došlo na KOLUMBOVO VEJCE – vyslechli jsme si historku a taky si zkusili prakticky řešit problém „Jak postavit vejce na špičku“. Na to jsme bohužel nepřišli, takže nám paní učitelka řešení prozradila. No zkrátka historie se opakuje. Řešení nás velmi překvapilo a už víme, že „nápad se cení“.
Poté jsme založili pokus a vyrobili „skákající vejce“. Abychom nečekali 24 hodin na výsledek, paní učitelka trochu začarovala, posunula čas A my se nestačili divit. A to doslova. Když nám p. učitelka chtěla poslat skákající vejce, to jí vyklouzlo z ruky, no a doskákalo. Byli jsme tak překvapeni, že jsme se ani nesmáli. I to je život. Ale prý se nemusíme bát, o nic nepřijdeme. (Některé žáky to tak zaujalo, že si vyzkoušeli sami doma).
Také jsme tvořili hlavolam – tangram – geometrický obrazec ve tvaru slepičího vejce, který byl rozdělen na několik různých dílů. Kombinací a skládáním těchto částí na ploše jsme vytvářeli nové obrazce. Tato aktivita vyžaduje více času, takže jsme si ji ještě zopakovali po prázdninách.

No a pomalu a jistě jsme se dopracovali k cíli. Nezbylo nic, než vytvořit zprávu pro televizi nebo pro tisk o zvláštním způsobem prožitém dni. Necháme trochu uležet, zažít, vytvoříme si názor a pak Vám dáme vědět!