Nošení roušek a další protiepidemická povinná opatření
Nošení roušek a další protiepidemická povinná opatření nenařizuje ředitel ani MŠMT, nýbrž mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví.
Škol se týkají zejména tato mimořádná opatření MZČR:
Pokud žáci při výuce sedí na místě, zpívají nebo cvičí, roušky mít nemusí, ale v ostatních případech ano.
Povinnost nařízena mimořádným opatřením MZČR o ochraně dýchacích cest a opatřením k testování.
Nařízení a ukončení karentény
Jediný, kdo může nařídit karanténu, je KHS. Škola nemá žádnou pravomoc karanténu nařídit a není jejím úkolem obvolávat rodiče a o karanténě je informovat.
- Podrobnosti ke karanténám obsahuje Metodický pokyn hlavní hygieničky ke karanténám a izolacím.
- Karanténa je nařizována KHS v rámci správního řízení, viz rozsudek Městského soudu v Praze Ad 1/2021 – 30ze dne 23.4.2021
Za ukončení karantény, ať již PCR testem nebo uplynutím lhůty 14 dnů, je zodpovědný rodič – nikoli škola, ta při návratu děti nekontroluje. Informace k ukončení karantény jsou součástí metodického pokyny hlavní hygieničky ke karanténám a izolacím a přesné pokyny obdrží zákonný zástupce od KHS. Žádné mimořádné opatření nenařizuje školám kontrolovat splnění podmínek ukončení karantény.
Vydání OČR
V případě, že je dítěti nařízena karanténa, potvrzení o OČR vydává dětský lékař (výjimečně KHS), nikoli škola. Pokud je jednotlivému dítěti nařízena karanténa, o potřebě ošetřování (OČR) rozhoduje lékař, případně KHS. Škola vydává potvrzení v případě, že je celá škola nebo třída uzavřena, a tedy do ní nemohou chodit ani děti, které v karanténě nejsou. Podrobný výklad na webu OSSZ.
Distanční výuku nelze nařídit
Pokud je více jak polovině žákům třídy nařízena karanténa, vzdělávají se tito žáci distančně. Ostatní žáci mají právo na prezenční výuku a škola jim nemůže distanční výuku nařídit, pokud není uzavřena škola nebo její část.
Podmínky vzdělávání distančním způsobem jsou stanoveny v §184a školského zákona, který stanoví, že pokud z důvodu nařízení karantény není možná osobní přítomnost většiny žáků z nejméně jedné třídy ve škole, poskytuje škola dotčeným žákům (těm, kterým je znemožněna osobní přítomnost) vzdělávání distančním způsobem.