ZÁKLADNÍ ŠKOLA UNHOŠŤnám. T. G. Masaryka 58, 273 51 Unhošť

5.A – leden 2022

ECOR MÉVON V SÁV EMÁTÍV

Že není něco v pořádku? Nějaké nová řeč. Ale neeee. Jen legrácka do začátku nového roku.
Všichni jsme se po vánočních prázdninách sešli, a tak Vás také chceme pozdravit a přejeme Vám, aby celý tento rok byl lepší než ten minulý, strašák covid aby nás opustil a my všichni si mohli oddechnout a užívat jen a jen to krásné, co nás v životě čeká.

A co jsme v tomto měsíci zvládli?

V matematice jsme se věnovali opakování učiva za první pololetí a řešili jsme netradiční úlohy – algebrogramy, číselné řady, sudoku a magické čtverce. Někteří z nás jsou v tomto učivu fakt dobří. V geometrii jsme se od trojúhelníků přesunuli ke čtverci. Celkově jsme se v geometrii zlepšili, konstrukce už jsou zdařilejší (rýsujeme tence, čistě a přesně), nebo se o to alespoň snažíme.

Čeština byla v duchu zdokonalení našeho spisovného projevu, a to nejen ústního ale i písemného. Pracovali jsme s tvary podstatných jmen. Co myslíte? Že tam nebyly chytáky? Ale byly. Nejvíce nás trápí rozlišovat, kdy se jedná o koncovku ami a kdy vedle sebe stojí stejná písmena, ale koncovka to není („JASNÝ PANE“ by řekla Popelka. Takže s knihami, se seznamy, no pak ty reklamy a s reklamami. Děs běs! Také čteme. A moc rádi. K textu dostáváme různé úkoly, které pak plníme. Hodně se musíme zamýšlet, hledáme podobnosti se svým životem a světem kolem nás. Jo a musíme si postěžovat. Paní učitelka se na nás trochu zlobila, protože jsme své písemné projevy odbývali. Nastavila nám jasná pravidla, jak budou vypadat zápisy v sešitech. Jsme si vědomi, že co napíšeme, musí po nás být k přečtení, ale vlastně poznáváme, že se ze svých zápisků také budeme potřebovat učit (jde totiž do tuhého). No a tak jsme ani moc neprotestovali.

Angličtina nám dává trochu zabrat. Slovní zásobu zvládáme, poslechům rozumíme, snažíme se mluvit, ale tvoření vět s použitím nové gramatiky bývá tvrdším oříškem. K cíli se tedy blížíme, ale pokroky jsou pooozvolné:)

Ve vlastivědě jsem dokončili projekty na téma Kraje ČR, máme za sebou první prezentaci, Klárce se opravdu povedla. Každou hodinu teď budou dva žáci seznamovat ostatní se svou prací. Projekty samotné si můžete prohlédnout na nástěnce v přízemí budovy 70. Seznámili jsme se také se životem Marie Terezie, jejího syna Josefa II, zaujaly nás vynálezy 18. a 19. století a vtipná byla nová slova „brusičů jazyka“.

Po návratu z vánočních prázdnin jsme v přírodovědě ukončili kapitolu o podnebných pásech. Na závěr tohoto bloku žáci pracovali ve skupinkách na projektu. Každá skupina si vylosovala jeden podnebný pás. Vznikly zajímavé práce. Žáci si vyzkoušeli pozici koordinátora, badatele či zapisovatele. Někomu se spolupracovalo lépe, jiným hůře. Umět se domluvit na společné práci je pro žáky skvělou zkušeností. (Od p. uč. Vlčkové)
Ve výtvarce jsme zpracovávali jednu část projektu. Vlastnoručně jsme vytvářeli mapu krajů, které jsme si vylosovali. Někdo použil pastelky, někdo akvarelové pastely, jiní vodové barvy. Každý podle svého. Musely jsme také popisovat, takže opět středem zájmu bylo písmo. Mapy se nám moc povedly. No a pak jedna oddechovka – koláž – zimní krajina. Výtvory jsou také ke zhlédnutí na chodbě nebo ve třídě.

Hudebka byla rytmická i pohybová – MUZICOGRAMA (tlesk – plesk – dup- lusk:) Jo a vlastně jsme také poznali, za jakých okolností se rodila česká národní hymna, poslechli jsme si různé verze a „hudebně malovali“ – je potřeba upevnit rytmus.

Co jsme ještě zažili?
První den školy v novém roce nám přinesl překvapení v podobě havárie topení, takže jsme se učili v prostorách sportovní haly. Zvládli jsme to, páni topenáři také, a tak již druhý den bylo vše v pořádku.
10. 1. jsme se zapojili do on-line besedy o obnovitelných zdrojích. Byl to přenos z virtuálního studia. Součástí byla i soutěž. Z naší třídy zvítězil Hugo. Gratulujeme!
Někteří se zapojili do Matematické olympiády 2021/2022. Bravo Terko, Honzíku, Nikčo a Lucko! Terka byla nejúspěšnější – smekáme!

26. 1. se uskutečnila plánovaná třídnická hodina, na které proběhlo hodnocení prospěchu a chování, zkusili jsme i vlastní sebehodnocení a plánovali………, ale to je ještě tajemství:)

31.1.2022 žáci ze skupiny na Informatiku p. uč. Garamszegi prožili projektový den ve výuce. Projektový den byl zaměřen na bezpečnost v kyberprostoru, hledání na internetu, historii internetu, email a jeho bezpečnost, nástroje pro komunikaci a jak poznat podvodné webové stránky.
Celým dnem nás provedl Miroslav Philipp, který je odborníkem v oblasti počítačů s 20letou praxí. Mirek si připravil pro žáky super prezentaci, zapojení do práce přes vytvořenou doménu a práci na počítačích. Žáci reagovali na otázky, odpovídali a bylo to opakování a navázání na pilotáž knihy, kde se veškeré informace učili. Závěrem si každý pomocí vektorů vytvořil pana Brambůrku dle své fantazie, což se nám velice líbilo. (Od p. uč. Garamszegi)

No a tento den jsme také obdrželi výpisy z vysvědčení. Povídali jsme si o tom, že každý pracuje podle svých možností, že důležité je se snažit a odvádět takovou práci, abychom si mohli říci, že jsme udělali vše, co bylo v našich silách. A že se někdy něco povede lépe a jindy to prostě nevyjede, to je prostě život. Důležité je: MÍT ZE SEBE DOBRÝ POCIT. A KDYŽ NÁHODOU NEMÁM, TAK SI ŘEKNU: ZKUS TO JINAK, HLAVNĚ NIC NEVZDÁVEJ. To je výhra, a to je také to nejlepší vysvědčení.