A je tu nový rok. Rok, který bude pro nás velmi důležitý. Máme mnoho otázek,ale tu hlavní: Jaké to letos bude? Jiné? Lepší? Určitě:-)
My jsme se na sebe však těšili a jsme rádi, že po Vánocích tu zase SPOLU můžeme BÝT:-)
Úspěch hned na začátek. Lily a Sam postoupili do okresního kola Matematické olympiády. Máte náš obdiv, děkujeme za reprezentaci a držíme samozřejmě palce.
Toto pololetí bude opravdu hodně pracovní. V závěru 5. ročníku máme totiž prokázat, jaké kompetence jsme získali pro úspěšný start do dalšího života, takže se musíme snažit.
V pondělí 29. 1. jsme zapisovali projekty. V prvním týdnu v dubnu proběhne prezentace projektů žáků, kteří mají zájem se zúčastnit PROJEKTOVÉ OLYMPIÁDY (bude vybrán 1 projekt, který postoupí, vítěz zašle svou video prezentaci k posouzení projektové komisi, které případně doporučí účast ve finále. Je třeba se držet daných kritérií:
• na projektu pracuje buď jednotlivec nebo skupinka (ta má nejméně 3 členy, nejvíce 5 členů a každý má svou roli a svůj úkol)
• nahlásili jsme ZÁVAZNĚ téma projektu
• je nutné promyslet, co bude projekt obsahovat
• získáme svého mentora (učitel nebo rodič) a budeme se účastnit individuálních či skupinových konzultací, určíme jejich termíny, kde budeme představovat svá dílčí zpracování
Ve II. pololetí se můžeme zapojit (DOBROVOLNĚ) do akce DP (domácí příprava) za následujících podmínek.
• Pracuješ samostatně do sešitů (PS Pravopis podstatných jmen nebo běžný sešit).
• Cvičení si můžeš také vyhledávat z různých zdrojů.
• Podmínkou je následná sebekontrola a zápis opravených chyb do sešitu Mluvnická pravidla, opravy matematických příkladů do sešitu Přípravy.
• Za vypracovanou stránku ( doplňování) nebo polovinu stránky napsaného textu v sešitě je 1.
• Za získaných 1 1 1 1 1, obdržíš známku s váhou 7do Bakalářů.
A abychom nezapomněli na relaxaci, tak jsme 15. 1. zhlédli hudební představení cimbálové muziky Réva. Seznámili jsme se s jednotlivými nástroji, zasoutěžili si a samozřejmě zazpívali.
Tak zas trochu o tom, co jsme zvládli – někdo lépe, někdo musí ještě zapracovat.
ČJ – podstatná jména ( vyhledávání, stavbu slova, mluvnické významy, skloňování – tvoření správných tvarů slov podle vzorů a pravopis i/y v koncovkách). Ve slohu jsme se věnovali vyprávění, ve výuce jsme využívali i iPady a tvořili virtuální nástěnku.
No a jak dokážeme uplatnit své znalosti, dovednosti a postoje ve čtení? Odborně termín zní ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST
V pátém ročníku pokračujme v utváření souboru vědomostí a dovedností zacházet s písemnými texty. Neděje se tak jen v předmětu Český jazyk, ale práce s texty prolíná napříč předměty. K tomu využíváme různé čtenářské strategie, které rozvíjíme také v dílnách čtení nebo čtenářských lekcí.. Zde je hlavním kritériem porozumění textu. Jsou to především metody RWCT – tedy kritického myšlení, například: myšlenková mapa, pětilístek, rybí kost, dále pak lístečkové čtení, skládankové učení, čtení s předvídáním, vytváření dějové osy. Oblíbené bývá rande s knihou, vnímání textu všemi smysly, zavařeniny slov a mimořádné zprávy z knihy. Nedávno jsme dokončili prezentace přečtených knih, což nebyla lehká záležitost. Měli jsme zadanou osnovu, podle které jsme svou prezentaci připravili. Spolužáky jsme se pak snažili přesvědčit k přečtení námi prezentované knihy. Ti nám kladli otázky a opět podle zadaných kritérií hodnotili náš výstup. Také jsme se snažili o vlastní sebehodnocení, a to na základě doporučení spolužáků. Velmi atraktivní bylo vytvoření virtuální nástěnky, kde jsme současně rozvíjeli i digitální kompetence. Tvořili jsme sekce knih podle žánru, kam jsme přidávali informace o přečtených knihách. Současně jsme také zpracovali anketu, ve které jsme zjišťovali, ze kterého nakladatelství máme nejvíce přečtených knih. Nástěnku máme uloženou v Teams. A tak tedy spojujeme příjemné s užitečným:-)
M – stále pracujeme s velkými čísly, násobíme trojciferným činitelem, řešíme jednoduché a kombinované slovní úlohy, věnujeme se i netradičním úlohám. Napsali jsme pololetní písemné práce (z M a také z Čj). Začali jsme dělit dvojciferným dělitelem. Postupujeme podle úrovní obtížnosti, protože každý máme jiné tempo práce a jinak tento úkol zvládáme. Někdo potřebuje déle dopomoc, někoho trápí stále malá násobilka:-( Ach jo. Ale: TO DÁME:-) V geometrii konstruujeme čtverec podle různých někdy i zapeklitých zadání.
AJ – pracovali jsme s tématy Family, Describing people, My favourite character a připravujeme se na soutěž ve spelování – tedy někteří z nás. Zvládnout toto učivo je právě pro komunikaci v Aj výhodné.
VL – zařadili jsme blok zeměpisného učiva. Každý zpracoval samostatný projekt na vylosovaný kraj ČR podle zadané osnovy. Následně ho před ostatními prezentoval. Ti aktivnější z nás vypracovali ještě pro spolužáky zábavnou aktivitu, kterou zjišťovali, jak soustředěně ostatní vnímají. Všichni byli ocenění motivační známkou. Samozřejmostí bylo následné hodnocení a sebehodnocení. Závěry a doporučení musíme mít na paměti pro další projekty, které nás čekají v tomto pololetí.
A pak nastal poslední den v měsíci – VYSVĚDČENÍ. Obdrželi jen Výpis z vysvědčení, ale se stejnou platností. Jeden den si odpočineme a potom zase na plný výkon. Je to prostě život.