Výuka online pokračovala i v měsíc březnu, který začal 4.3. přednáškou z fyziky o obnovitelných zdrojích a jaderné energetice prezentací Jaderné elektrárny Dukovany. V ostatních předmětech jsme pokračovali v tématech. Například v přírodopisu o dýchací a oběhové soustavě člověka, v zeměpisu jsme pokračovali v krajích ČR, v dějepisu jsme se ještě vrátili ke zlomovému roku 1848. Do konce dubna se můžeme zapojit do tvůrčí a literární soutěže „ Podívej se někdy na svět jinýma očima.“
Exkurze do Dukovan
Ač je vše zakázané, byli jsme na exkurzi. Ano čtete správně, ve čtvrtek 4.3. byla 8.C na exkurzi v elektrárně Dukovany. S nabídkou pro školu na exkurzi přišla společnost ČEZ, která má takto připraveny k prohlídce některé své elektrárny.
Prohlídka byla pouze jen jednu vyučovací hodinu, ale informací bylo tolik, jako kdybychom byli v elektrárně celý den. Exkurze tedy byla celá ONLINE, na začátku hodiny se k nám připojila paní průvodkyně Dana Janovská, která si převzala slovo a už jsme jeli…
Nejprve nám ukázala celý areál z výšky, plocha komplexu jaderné elektrárny je za ploten dlouhým 6 km, plocha je opravdu ohromná – pojme více jak 10 fotbalových hřišť. Málokdo asi ví, že součástí elektrárny je i fotovoltaická elektrárna nad parkovištěm pro auta.
Dukovany mají 4 výrobní bloky, každý blok obsahuje reaktor, turbínu a chladící věž. Každý tento blok obsahuje tři okruhy, primární-tam probíhá štěpení jádra, sekundární-zde se vyrábí energie a terciální -. zde se provádí chlazení.
Palivo do Dukovan se vozí z Ruska, speciálními letadly. Do vlastní elektrárny pak palivo přivážejí kamiony.
Při prohlídce jsme mohli nahlédnout přímo do otevřeného reaktoru. Sledovali jsme vkládání palivových tyčí. Pak jsme byli u generátoru a turbín a následně nás “zchladila “chladící věž, která má v průměru 60 až 90 m a výšku 125 m. Poté jsme viděli jak se zachází s vyhořelým palivem a s odpadem. Do Dukovan se též sváží odpad z Temelína. Pro chladící věže, Dukovany využívají vodní dílo Dalešice, kde je nejvyšší sypaná hráz – 100 m.
Nakonec exkurze děti soutěžily a někteří byly odměněni i za svou aktivitu i během přednášky a správné odpovědi, mezi nejvíce aktivní patřil Vráťa, Štěpán a Eliška.
Myslim,že se všem “výlet” líbil a určittě budeme doufat, že se nám podaří vyjet na podobnou akci autobusem.