Velká rodinná sága – finanční gramotnost
22. října se žáci 5. A a 5. B zúčastnili programu o finanční gramotnosti. Zavítali do života finančních rozpočtů rodin. K výběru byly rodiny s atraktivními příjmeními. Posuďte sami: rodina Zombíkových, Hobitových, Vampýrových, Superhrdinových, Emzákových a Mumiových. Na příkladu těchto rodin se žáci seznámili se základními pojmy finanční gramotnosti a formou hry se pokusili sestavit finanční rozpočet své přidělené rodiny.
Každá rodina se skládala z rodinných příslušníků, kteří měli své potřeby a sny. Žáci si tedy vybrali svou postavu, jejíž zájmy se pokusili prosadit tak, aby postava byla co nejspokojenější. Vždy byl ve skupině někdo, kdo měl rozhodující slovo a chování a jednání členů usměrňoval. Hrovými činnostmi se tak žáci seznámili s pojmy příjmu, zbytných a nezbytných nákladů, se základními finančními produkty a s možnými riziky nezodpovědného chování.
V první části si žáci sami zpracovávali rodinný rozpočet. Kalkulovali měsíční náklady a též roční zůstatek. V druhé části hry se snažili svým postavám splnit sny (a získat tak dostatek žetonů spokojenosti). Rodiny rychle zjistily, že není možné ze zůstatku splnit sny všech svých členů. Proto mohly využít několika způsobů, jak získat další peníze – jít na brigádu (např. doplňovat zboží v obchodě), vsadit si sportku či si zažádat o půjčku. O tom, jak dobře hospodařily, se přesvědčily v nečekané aktivitě losování náhod, která prověřila, zda rodiny pamatovaly na zadní vrátka, dobře se pojistily a příliš neutrácely.
Žáci byli aktivitami zcela pohlceni, život rodin velmi intenzivně prožívali, což bylo velkým přínosem a umožnilo jim uvědomit si důsledky svého konání.