ZÁKLADNÍ ŠKOLA UNHOŠŤnám. T. G. Masaryka 58, 273 51 Unhošť

Vesmír očima 9.C: Když se fyzika stane dobrodružstvím

V několika navazujících hodinách fyziky jsme se s žáky 9.C ponořili do tématu vesmíru, konkrétně Sluneční soustavy. Místo tradiční výuky jsme zvolili projektovou formu práce ve skupinách, kde si každá skupina vybrala jedno vesmírné těleso – planetu, Slunce nebo Měsíc – a zpracovala o něm prezentaci. Zdaleka však nešlo jen o tvorbu prezentace.

Žáci využívali různé digitální nástroje, včetně umělé inteligence a krátkých videoukázek, a sami si zvolili, jaký prezentační program jim nejlépe vyhovuje. Svůj výstup nejen odprezentovali podle předem daných kritérií (byli pak i dle těchto kritérií hodnoceni), ale zároveň svůj výstup i nahráli – a společně jsme pak jejich vystoupení rozebrali z pohledu obsahu i prezentačních dovedností. Atmosféra byla uvolněná, ale zároveň jsme se snažili o přesnost, spolupráci a rozvoj digitálních kompetencí.

Součástí projektu bylo také tvoření kvízů a výroků, které byly pravdivé či nepravdivé – žáci se tak učili formulovat fakta a ověřovat si informace. Celý projekt vyvrcholil návštěvou hvězdárny, kde jsme měli možnost pozorovat noční oblohu a zažít vesmír z jiné perspektivy.

Projekt přirozeně zasáhl i do dalších předmětů – v matematice jsme se zabývali měřítky a výpočty vzdáleností mezi planetami, v informatice pak tvorbou prezentací a především využitím AI nástrojů, kde jsme se zaměřovali na ověřování informací a tvorbu promptů.

Celkově šlo o přirozené propojení výuky s moderními technologiemi, kde hrála hlavní roli zvídavost, spolupráce a radost z objevování.

J. D.