Vážení rodiče,
naše škola byla zařazena do pátého cyklu mezinárodního testování čtenářské gramotnosti PIRL. Do tohoto šetření je zapojeno 280 škol ze všech krajů České republiky.
Mezinárodní šetření PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) je zaměřeno na testování čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku základních škol. Cyklus tohoto šetření je pětiletý. Šetření je na mezinárodní úrovni koordinováno Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA), v ČR je jeho realizátorem Česká školní inspekce. Šetření PIRLS se snaží také zmapovat význam rodinného, školního a širšího prostředí žáků pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Čtenářská gramotnost je v šetření PIRLS chápána jako tvořivý a interaktivní proces, při kterém se klade důraz na funkční povahu čtení. Čtenáři by v tomto pojetí měli ovládat čtenářské strategie, při kterých uplatňují své znalosti a zkušenosti, přemýšlejí o tom, co si přečetli, vytvářejí si vlastní představy a identifikují podstatné informace a myšlenky.
Snahou šetření PIRLS, které nemá bezprostřední vazbu na vzdělávací obsah v jednotlivých zapojených státech, je pravidelně mapovat, jak si žáci 4. ročníku základních škol dovedou poradit s vyhledáním informací, porozuměním, interpretací a posuzováním v různých typech textů a sledovat vývoj v této oblasti. Cyklus PIRLS 2021 je významný tím, že v něm dochází k postupnému přechodu od písemného testování k elektronickému. Cílem je využít při testování moderní informační technologie, rozšířit spektrum testových úloh a celý proces maximálně zefektivnit. Šetření PIRLS 2021 tak bude realizováno jak v elektronické, tak i v písemné formě, aby bylo možné sledovat, zda má uvedená změna vliv na výsledky žáků. V souvislosti s vývojem v oblasti digitálních technologií rozšiřuje PIRLS 2021 hodnocení čtenářské gramotnosti o zcela novou složku, kterou je test čtenářských dovedností v prostředí internetu
ePIRLS. Vedle klasických úloh PIRLS tak budou zařazeny nové typy úloh napodobující texty z internetu, které jsou v současné době jedním z nejdůležitějších zdrojů informací. Navozují žákům autentické situace, při kterých vyhledávají informace z vlastního zájmu nebo pro účely studia či přípravu školní práce, především z přírodovědných a společenskovědních předmětů. Nedílnou součástí šetření jsou doprovodné dotazníky pro žáky, jejich rodiče či opatrovníky, učitele a ředitele škol, které se používají proto, aby bylo možné dosažené testové výsledky žáků lépe vysvětlit a interpretovat. Jejich prostřednictvím se získávají informace o kurikulu pro výuku čtení, o domácím a školním prostředí, o čtenářském chování žáků, názorech a dalších faktorech, které mohou mít vliv na výslednou úroveň čtenářské gramotnosti. Vyhodnocování testů a následné analýzy výsledků se řídí harmonogramem IEA. Zjištění z hlavního šetření PIRLS 2021 s výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání budou zveřejněna prostřednictvím národní zprávy v prosinci 2022. Následně budou probíhat podrobnější sekundární analýzy zaměřené na konkrétní témata (např. specifika slabých a výborných žáků, typy úloh, které jsou pro žáky nejvíce obtížné, podmínky a postupy výuky apod.). Více informací k šetření PIRLS naleznete v rámci webových stránek České školní inspekce. Jsou zde mj. k dispozici publikace s uvolněnými testovými úlohami z předchozích cyklů šetření, které mohou být zdrojem didaktické inspirace pro učitele.
Děkujeme za spolupráci.